Port of Antwerp

FAQ APICS Barge

Inloggen

Welke browser kan ik best gebruiken wanneer ik de applicatie via de computer gebruik?

De applicatie openen doe je best in Google Chrome, Safari of Edge Chromium. Andere browsers worden niet ondersteund en kunnen mogelijks leiden tot problemen.

 

Hoe bekom ik een gebruikersnaam en wachtwoord?

Je registreert je bedrijf op C-point via https://register.portofantwerpbruges.com en kiest voor de toepassing APICS en bedrijfsactiviteit Binnenvaartondernemer.

 

FAQ

 

Hoe krijg ik toegang tot de applicatie wanneer ik reeds een account heb?

Je logt in via https://my.portofantwerpbruges.com en vraagt via 'Applicaties beheren' toegang tot APICS en kies voor Binnenvaartondernemer bij Toegangsaanvraag invullen als Binnenvaartondernemer.

 

FAQ

 

 

Algemene informatie

 

Is APICS Barge verplicht?

Neen, momenteel niet. Wanneer Apics Barge verplicht wordt, zal je hiervan via onze gekende kanalen op de hoogte gebracht worden.

Moet ik nog oproepen via VHF bij aankomst of vertrek op de ligplaats?

Neen, je moet niet meer oproepen op kanaal 60, enkel nog VTS-meldingen maken op het VTS-sectorkanaal. Je dient wel via een knop in de toepassing zelf te klikken op meren of ontmeren om je reis af te sluiten of te starten.

Worden mijn reisgegevens doorgestuurd naar omliggende vaarwegen en havens?

Je reisgegevens worden elektronisch en automatisch doorgestuurd naar alle omliggende vaarwegautoriteiten via eRIBa. De uitwisseling van deze gegevens gebeurt volledig conform de wetgeving en privacyregels.

Betekent Schip overnemen een wijziging van eigenaar?

Ja, wanneer je een schip overneemt, betekent dit dat jij de nieuwe eigenaar bent van dit schip en wordt deze wijziging ook gevalideerd door de afdeling Port Dues.

Wat is een conceptreis?

Een conceptreis is een reis die APICS Barge automatisch heeft aangemaakt op basis van een reis die je reeds digitaal gemeld hebt via andere meldingssoftware (BICS, UAB,…). Je hoeft enkel nog een paar gegevens aan te vullen en op te slaan. Het is ook mogelijk om zelf een volledig nieuwe reis aan te maken in APICS Barge zonder dat je gegevens in andere meldingssoftware hebt ingegeven.

Wat is een vervolgreis?

Elke reis die volgt na een aankomstreis heet een vervolgreis. Een reis die buiten de haven van Antwerpen aanvangt en een bestemming in de haven van Antwerpen heeft, heet een aankomstreis. Een reis die buiten de haven van Antwerpen aanvangt en een bestemming buiten de haven van Antwerpen heeft maar door de haven van Antwerpen loopt, heet een doorvaartreis. De verzameling van een aankomstreis en vervolgreizen heet een verblijf.

Wat betekent schepen machtigen?

Via de knop 'Schepen machtigen' kan je een tijdelijke toestemming geven aan een bedrijf om jouw schip te mogen melden. Deze functionaliteit wijzigt niets aan de eigenaarsrelatie van het schip.

Wat is de betekenis van gebruikte afkortingen van de steiger?

Afkorting Type Benaming
SDEL tankinstelling D'Heliskaai steiger
S1 - S29 kaai Scheldekaaien
SPVD vlottende steiger steiger ponton Van Dyck
  dukdalven wachtpalen voor binnenvaart tussen KTS en ROS
    wachtsteiger voor binnenvaart
SLIL steiger Lillo steiger
    wachtsteiger voor binnenvaart
S853 RORO ponton  
S853 - S869 kaai Europa terminal
  schuilhaven port of refuge between ZAS/BES
S901 - S915 kaai North Sea Terminal
    steiger at Frederik van Eedenplein
    steiger at Sint-Anna/Palingplaat
SPO tankinstelling polymer steiger
SIO tankinstelling INEOS oost steiger
SIM tankinstelling INEOS midden steiger
SIW LNG terminal INEOS west steiger
SIZ tankinstelling INEOS zuid steiger
  haven DEME port
1510 kaai  
1512 kaai and steiger  
  steiger DeWaterbus steiger aan de  Ketenislaan
SRP tankinstelling Rhone Poulenc steiger
SBA tankinstelling Bayer Antwerp steiger
SHK tankinstelling Haltermann Kallo steiger
  steiger Fort Liefkenshoek steiger
SPCZ tankinstelling Phenol Chemie zuid steiger
SPCN tankinstelling Phenol Chemie noord steiger
1700 - 1744 kaai Deurganckdok

 

Functionele informatie

 

Waar vind ik de handleiding?

Je vindt de tutorialfilmpjes op c-point.be. De online handleidingen vind je in 4 talen op het startscherm van de webtoepassing Apics Barge - handleidingen of van de mobiele app.

Waarom wordt mijn schip niet getoond in de module 'Gekoppelde Schepen'?

Maak eerst het schip aan. Het wordt achteraf gevalideerd door de afdeling Port Dues maar je kan het al onmiddellijk melden in APICS Barge. Het is ook mogelijk dat het schip reeds bestaat maar werd gekoppeld aan een andere eigenaar.

Kan ik een schip aanmaken zonder ENI- of MMSI-nummer?

Neen, zonder deze verplichte gegevens is dit onmogelijk. Laat je schip in dit geval aanmaken via marifoon op kanaal 60.

Waarom kan ik de gegevens die ik heb ingegeven, niet opslaan?

Je hebt niet alle verplichte velden (gemarkeerd met een rood sterretje) ingevuld.

Hoe kan ik een foutief geregistreerde reis aanpassen?

Je klikt op de 3 puntjes achteraan de reis en kiest voor 'Reis Bijwerken'.

 

FAQ

 

In de bovenbalk blijven alle inkomende berichten staan. Kan ik deze verwijderen?

Ja, je klikt op het symbooltje van het oog (staat voor gelezen). De berichten worden uit het overzicht verwijderd.

 

FAQ

 

 

Foutmeldingen en problemen

 

Hoe stel ik een vraag of meld ik een probleem?

Voor ondersteuning bij het gebruik van APICS Barge kan je mailen naar apicsbarge@portofantwerpbruges.com of rechtstreeks vanuit de toepassing via de knop 'Probleem melden'. Je vragen worden van maandag tot vrijdag tussen 08u00 en 16u00 behandeld.

 

FAQ

 

Wat doe ik wanneer er een interne server fout ontstaat?

Je meldt het probleem inclusief een print screen en de details van de stack trace van de interne server fout. Je klikt hiervoor op 'Toon stack trace' en gaat aan het begin van de stack trace staan. Je klikt dan op Ctrl+A en daarna op Ctrl+C en plakt vervolgens de gegevens door te klikken op Ctrl+V.

 

FAQ

 

Waarom krijg ik de foutmelding 'Barge.identification.duplicate' wanneer ik een nieuw schip probeer aan te maken?

Het schip bestaat al in APICS en werd mogelijk gekoppeld aan een andere eigenaar.