Port of Antwerp

Praktische vragen en antwoorden i.v.m. werkwijze en -principes

Welke browser kan ik best gebruiken om de applicatie te openen?

De applicatie openen doe je best in Google Chrome, Edge Chromium of Safari. Andere browsers worden niet ondersteund en kunnen mogelijks leiden tot problemen.


Wat is de juiste url van de terminalplanner?

Rechtstreekse link terminalplanner: https://apps.portofantwerpbruges.com/apics-terminalplanner of ook toegankelijk via het C-point portaal: https://my.portofantwerpbruges.com


Wat als er een deel van de kaai onbeschikbaar is voor het inplannen van scheepvaart? Wie maakt dit bekend?

Wanneer de Port Planners op de hoogte zijn van een bepaalde reden/activiteit waardoor (een deel van) de kaai niet beschikbaar is, dan wordt dit door hen als een onbeschikbaarheid ingevoerd in APICS. Deze data wordt als een rood gearceerd vlak getoond in de Terminalplanner. Als terminalbeheerder kan je zelf ook bepaalde zones buiten dienst zetten, door een reservatie aan te maken van het type "Andere".


Kan ik meer dan 1 week op voorhand een planning registreren?

Ja, dat kan. Van zodra de planning binnen het tijdsframe van 1 week valt, wordt deze dan getoond.


Is er een back-up procedure bij het uitvallen van de applicatie?

In noodgevallen of voor urgente zaken kan er steeds telefonisch contact opgenomen worden met de Port Planners. In afwachting van het herstel van de app kan de 'oude' werkwijze terug worden opgenomen. De planning wordt dan gemaild naar DKM_LO@portofantwerpbruges.com (Linkeroever) en DKM_RO@portofantwerpbruges.com (Rechteroever).


Kan ik een schip al inplannen wanneer de scheepsagent nog geen plaatsaanvraag heeft gedaan?

Ja, dat kan, maar op dat moment spreken we nog over een reservatie. Van zodra de scheepsagent een correcte plaatsaanvraag heeft doorgestuurd die goedgekeurd is door de Port Planners, wordt deze reservatie automatisch omgezet naar een geldige planning.


Waarom kan ik de meerzijde van een ingepland schip niet wijzigen?

De geplande meerzijde door de terminalbeheerder moet overeenkomen met de gevraagde meerzijde van de scheepsagent (behalve wanneer deze geen voorkeur opgeeft). De scheepsagent dient dus eerst een nieuwe plaatsaanvraag te doen wanneer deze niet overeenkomen. Van zodra de wijziging is goedgekeurd, kan je de planning correct ingeven.


Wat met wijzigingen, nadat de planning is ingevoerd in Terminalplanner?

Er zijn 2 werkwijzen:
 

  1. Wijzigingen vanuit de terminal: Je kan deze zelf nog wijzigen in Terminalplanner. Deze wijziging wordt een reservatie, vermits deze nog door de scheepsagent bevestigd dient te worden in APICS. De terminal moet de wijzigingen dus ook nog steeds doorgeven aan de scheepsagent.
     
  2. Wijzigingen door de scheepsagent: De scheepsagent voert de wijzigingen door in APICS, die nadien getoond worden in Terminalplanner. Zo kan de terminal controleren of dit geen conflicten geeft op de terminal. Eens het schip aan de loodskotter is, dienen de wijzigingen telefonisch te worden doorgegeven aan de Port Planner. Die zal vervolgend de aanpassingen doorvoeren in APICS.

In Terminalplanner wordt steeds de meest up to date status getoond.


Kan ik extra informatie raadplegen omtrent de op- of afvaart van ingeplande schepen?

Alle aankomst-, passage- en vertrektijden zijn zichtbaar.


Kan ik voor eenzelfde bedrijf maar op verschillende concessies plannen in de Terminalplanner?

Ja. Je kan plannen voor verschillende concessies op voorwaarde dat je beschikt over de rechten voor die concessies. Voor het inplannen binnen eenzelfde groep maar op verschillende terminals, dien je dus gerechtigd te zijn voor de verschillende terminals.


Kan ik met meerdere planners tegelijkertijd in de Terminalplanner werken?

Ja. Je kan met meerdere gebruikers op hetzelfde moment Terminalplanner openen voor dezelfde terminal.


Kan ik jetty nummers ingeven in de Terminalplanner?

Ja, dat kan. Het is de ligplaats die moet ingegeven worden in Terminalplanner.


Kan read-only access verkregen worden tot Terminalplanner van een andere terminal?

Ja, dat kan. Je kan zelf gebruikers aanmaken en beslissen wie planningen mag ingeven of wie enkel read only access krijgt. Wie je toevoegt als gebruiker beslis je zelf.


Kan ik een rapport trekken uit de Terminalplanner?

Ja, dat kan. Er kan een CSV of JSON bestand geƫxporteerd worden. Het bestand bevat de informatie per ligplaats die werd geregistreerd in de Terminalplanner.


Hoe stel ik een vraag of meld ik een probleem?

Functionele vragen kan je stellen aan de Port Planners, technische problemen graag melden per mail aan onze APICS service desk: apics@portofantwerpbruges.com


 

Heb je een voorstel om de applicatie te verbeteren? Ook daarvoor kan je contact opnemen met de Service Desk via apics@portofantwerpbruges.com